torstai 3. joulukuuta 2009

Pikkujoulutarina

Pikkujouluaikaan pikkutontut tekevät punaisia koruja. Rakastan punaista väriä koruissa ja muutenkin, vaikka vaatteeni ovat harmillisen usein mustia. Tässä minun omat pikkujoulukoruni, joiden seurassa minulla oli kerrankin punaista päällä.


Korvakoruissa Fire Mountain Gemsiltä tulleita ihanan punaisia makeanvedenhelmitikkuja, Swarovskin Burgundy-sävyiset pikkubiconet ja polygon-pisarat (vai milläköhän nimellä nuo kulkevat?) sekä yhdet pikkuiset granaatit. Nämä ovat superpitkät ja mielestäni aika näyttävät.


Rannekoru oli alunperin kaulakoru, mutta koska pikkujoulupuserossani oli kiinalainen kaulus, kaulakoru ei olisi näkynyt. Siksi lyhensin sitä sen verran, että se menee sopivasti kaksi kertaa ranteen ympäri. Korussa on makeanvedenhelmitikkujen lisäksi niitä samoja Burgundy-sävyisiä pikkubiconeita ja pari pientä kirkasta biconea sekä hopealukko.

Ennen kuin tein edellä esitellyt korut, olin tehnyt jo yhden yritelmän pikkujoulukorvakoruiksi. Niistä tuli sievät ja kepeät ja kimalluksestaan huolimatta pikemminkin arkijuhlavat kuin juhlakorut. Nämä korut ovat saaneet nimensä puolalaisen runoilijan Halina Poswiatowskan ihanasta proosarunosta, joka on ollut mielessäni hautumassa jo jonkin aikaa - en vain ole saanut tehtyä siitä korua.

Siitä asti kun tutustuin sinuun, olen pitänyt taskussani huulipunaa, on
sangen hupsua pitää huulipunaa taskussa, kun sinä katsot minua
noin vakavana, aivan kuin näkisit silmissäni goottilaistyylisen
kirkon. Enhän minä ole mikään pyhäkkö, vain metsää ja niitty -
lehtien värinä, kun ne kurottavat kohti sinun käsiäsi. Tuolla takana
kohisee virta, se on aika, joka pakenee, ja sinä annat sen valua läpi
sormiesi etkä halua tarttua aikaan. Ja kun hyvästelen sinut,
maalatut huuleni jäävät koskemattomiksi, mutta minä vain pidän
huulipunaa taskussa siitä asit kun tiedän, että sinulla on hyvin
kaunis suu.

                         (Halina Poswiatowska, suom. Jussi Rosti)


Minä vain pidän huulipunaa taskussa. Swarovskin kristallipisarat, granaatit, hopeoidut riipuspidikkeet, sterlinghopea. Swarovskin kristallipisaroiden ja pikkugranaattien värisävy on todellisuudessa lähempänä toisiaan kuin kuva antaa ymmärtää.

7 kommenttia:

katri kirjoitti...

Ihania pikkujoulukoruja. Täydentävät mustia vaatteita. :)

Mags kirjoitti...

Minä(kin) vaan pidän huulipunaa taskussa, varalta :-D

Papu kirjoitti...

Ai miten ihania pikkujoulukoruja! Nuo punaiset mv-helmitikut ovat jotenkin todella sykähdyttäviä ja nuo korvikset missä niitä on ovat suorastaan herkulliset :D

http://marjonsivuilut.blogspot.fi/ kirjoitti...

Sinulla on ollut noita makeanveden punaisia tikkuja!! Olen kyllä hieman kade! Ja kauniit korut olet niistä tehnyt..ihanat. Ja niin punaiset ;)

Unknown kirjoitti...

Oikein pitkä vauuuuuuuuu. Ihanat pikkujoulu punastukset <3

Miira kirjoitti...

Kiitos, kamut! :)

Akvis kirjoitti...

Näyttävät ja tyylikkäät! Juuri tuollaiset korvikset toivoisin itsellenikin tähän sesonkiin...